Serwis Sesja i egzaminyActive Jet - tusze i tonerySerwis Sesja i egzaminy

Umysł i pamięć

Mleko korzystnie wpływa na funkcjonowanie mózgu

Według najnowszych badań, amatorzy mleka wypadają lepiej w testach pamięciowych i oceniających sprawność umysłową.

Coraz więcej badań skupia się na poszukiwaniu diety, która spowolniłaby pogorszenie sprawności umysłowej wraz z wiekiem. Kilka wcześniejszych badań sugerowało, że produkty nabiałowe mogą korzystnie wpływać na funkcjonowanie mózgu.

Naukowcy z University of Maine w Orono (stan Maine) analizowali związek między spożywaniem mleka i jego przetworów a funkcjonowaniem mózgu.

Badania przeprowadzono wśród ponad 972 mężczyzn i kobiet w wieku 23-98 lat. Poddali ich też serii testów umysłowych, m.in. na pamięć werbalną, roboczą, przestrzenną pamięć wzrokową i inne.

Wyniki badań ustalono na podstawie ośmiu różnych wskaźników sprawności umysłowej naukowcy ocenili, że – niezależnie od wieku - osoby, które spożywały minimum jedną porcję produktów mlecznych (np. szklankę mleka) dziennie uzyskiwały znacznie lepsze wyniki w testach umysłowych niż ci, którzy nie spożywali ich wcale lub robili to rzadko.

Najlepsze wyniki mieli ci badani, którzy konsumowali największe ilości mleka i jego przetworów.

Związek ten pozostał bez zmian, nawet gdy w analizie uwzględniono inne czynniki mogące wpływać na sprawność i zdrowie mózgu, w tym stan układu sercowo-naczyniowego oraz styl życia i dietę.

Zdaniem autorów pracy, wyniki te sugerują, że łatwe do wprowadzenia zmiany w diecie, takie jak zwiększenie spożycia mleka i jego przetworów - mogą spowolnić spadek funkcji umysłowych. Stanowią one jeszcze jeden argument na rzecz wprowadzenia nabiału do codziennego jadłospisu.

Na razie naukowcy nie potrafią wyjaśnić jaki dokładnie mechanizm odpowiada za zaobserwowany związek. Amatorzy nabiału biorący udział w badaniu ogólnie mieli skłonność do zdrowszego odżywiania się, ale pewne składniki mleka mogą bezpośrednio korzystnie wpływać na funkcjonowanie mózgu, oceniają.

Zaznaczają zarazem, że aby potwierdzić te przypuszczenia potrzeba więcej badań.

Mleko i jego przetwory zawierają wiele cennych składników odżywczych – przede wszystkim wapń niezbędny do budowy mocnych kości i prawidłowej przemiany materii oraz witaminy A, D i E.

Regularne spożywanie nabiału zmniejsza także m.in. ryzyko osteoporozy i korzystnie wpływa na układ krążenia. (PAP)


data ostatniej modyfikacji: 2012-02-07 08:49:08
Komentarze
Jesteśmy w czasach ogromnego przełomu, przełomu w polskiej nauce, wsiedliśmy do ekspresu nabierającego coraz większej prędkości. Już w 2010 roku osiągnęliśmy prawie średnią unijną w zakresie wydatków ze środków publicznych na badania i rozwój - powiedziała minister Barbara Kudrycka w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie to czołowa uczelnia niepubliczna w Polsce, która od lat zajmuje pozycję lidera w rankingach ogólnopolskich. Uczelnia była wielokrotnie nagradzana za innowacyjność.
Gdańska uczelnia - Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku - po raz kolejny z rzędu uznana została przez branżowe czasopismo "Wiadomości Turystyczne" najlepszą szkołą wyższą kształcącą kadry dla turystyki.
Ranking organizowany jest przez miesięcznik edukacyjny "Perspektywy" i dziennik "Rzeczpospolita". Kolejne miejsca zajęły: Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Collegium Civitas już po raz siódmy zajęło pierwsze miejsce w rankingu szkół wyższych tygodnika „Wprost”.
Maturzysto, weź udział w konkursie o indeks, wygraj roczne lub trzyletnie stypendium na studia licencjackie i dołącz do grona naszych najlepszych studentów. W tym roku rozdamy 12 indeksów, jeden z nich może należeć do Ciebie! Konkurs obejmuje kierunki: Zarządzanie, Stosunki Międzynarodowe, Filologia-lingwistyka stosowana.
10 tys. zł czeka na autora najlepszej pracy doktorskiej, a 7 tys. na autora pracy magisterskiej lub inżynierskiej poświęconych m.in. chemii organicznej. Zgłoszenia do konkursu organizowanego przez firmę Ciech trwają do końca czerwca.
Celem konkursu jest zachęcanie Polaków do nauki języka chińskiego, zwiększenie wiedzy Polaków na temat kultury chińskiej oraz promowanie osób z dobrą znajomością języka chińskiego wśród firm i instytucji.
Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie o indeks wydziału Zarządzania Informacją Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych. Nagroda główna, to BEZPŁATNE STUDIA inżynierskie na Wydziale Zarządzania Informacją PJWSTK (dla zwycięzcy konkursu pierwszy rok studiów jest bezpłatny, kolejne lata uzależnione są od uzyskanej średniej ocen).
Studencka Marka
odpowiedz na wszystkie pytania

W ciągu ostatnich 30 dni zagłosowano (przeliczam) razy w naszych ankietach
 
 Studenci w Polsce      Patronaty medialne      O nas - reklama      Kontakt      Zaloguj się