Drzemka pomaga dzieciom w nauce

Dzięki drzemkom w ciągu dnia dziecko lepiej radzi sobie z przyswajaniem abstrakcyjnych pojęć - informuje pismo "Psychological Science".

Pierwsze lata naszego życia to okres, w którym przyswajamy sobie
podstawowe informacje o świecie i regułach, jakie nim rządzą. Może
się to wydawać dziecinnie proste, ale naukowcom od dziesięcioleci
nie udaje się zbudować robota, który dorównywałby możliwościami
intelektualnymi, wiedzą i koordynacją ruchową dwuletniemu dziecku.

Naukowcy z University of Arizona zaobserwowali, że dzieci lepiej
radzą sobie z uczeniem się  abstrakcyjnych pojęć, jeśli po nauce
następuje drzemka.

48 dzieciom w wieku 15 miesięcy odtwarzali oni z pozoru
bezsensowne ciągi słów w sztucznym języku - w rodzaju "pel - wadim
- jic" (taki ciąg wyrazów przypomina angielskie zdanie). 
Następnie tym samym dzieciom odtwarzano nieco zmienione zdania,
bacznie obserwując ich reakcje.

Okazało się, że maluchy, które spały po pierwszym  kontakcie ze
"zdaniami", nowo nabytą wiedzę stosowały także w przypadku
zmienionego zdania i reagowały na jego szyk. Dzieci które nie
spały po wysłuchaniu pierwszego zdania, wprawdzie rozpoznawały je,
ale nie kojarzyły cech pierwszego i drugiego zdania. Zdaniem
naukowców, drzemki sprzyjają znajdowaniu bardziej ogólnych
prawidłowości w nowych informacjach. (PAP)

Komentarze
Polityka Prywatności