5 praw pamięci

Korzystać z mnemotechnik można w każdej sytuacji wymagającej intelektualnego wysiłku. Na początku należy je trochę potrenować. Poniżej 5 praw, którymi rządzi się pamięć. Bez nich, trudno będzie operować mnemotechnikami.

Pierwszym i podstawowym prawem wspomagającym zapamiętywanie jest zrozumienie materiału, którego mamy się nauczyć. Ważność tego procesu ma bezpośredni związek ze sposobem łączenia informacji przez mózg. By trwale zapisać nowe dane, należy je zrozumieć, by istniała możliwość powiązania ich z tym, co już wiemy. W innym przypadku mózg będzie je traktował jako abstrakcyjne pojęcia, które trudno wykorzystać w praktyce.

Większość z nas w całym procesie edukacji wykorzystuje przede wszystkim lewą półkulę mózgu. Jest ona odpowiedzialna m.in. za logiczne, przyczynowo-skutkowe myślenie. Popularne uczenie się na pamięć jest właśnie domeną tej półkuli.

Z kolei prawa półkula odpowiada za myślenie bardziej abstrakcyjne, operuje przestrzenią, kolorem, daje emocje. W czasie nauki powinniśmy angażować obie półkule mózgu, bo wówczas optymalnie wykorzystujemy potencjał mózgu. Zintegrowana praca obu półkul ułatwia uczenie się, bo zwiększają się możliwości przetwarzania informacji. Dowód: pomyśl, jak łatwo zapamiętujesz piosenki... (to dlatego, że zgodnie ze swą naturą lewa półkula przetwarza słowa, a prawa muzykę).

Drugie prawo łączy się z częstotliwością. Łatwiej przyswoić sobie informacje, z którymi często mamy kontakt, Stałe przypominanie tego, czego się uczyliśmy, jest gwarantem zapamiętania. Nie bez znaczenia jest odstęp pomiędzy kolejnymi powtórkami – należy powoli wydłużać czas pomiędzy powtórzeniami.

Na przykład: pierwsza powtórka – po godzinie nauki, przez 5 minut; II powtórka – po dobie, ten sam materiał przez 3 minuty; III powtórka – po tygodniu, ten sam materiał przez 2 minuty.

Fenomen lepszego zapamiętywania jest związany z wykorzystaniem efektu pierwszeństwa i świeżości. Najlepiej przyswajamy to, co podawane jest na początku i na końcu szeregu informacji. To dlatego, że pierwszym wiadomościom poświęcamy zwykle więcej czasu i uwagi poprzez wielokrotność powrotów i powtórzeń. Z kolei informacje umieszczane na samym końcu materiału są łatwe do przywołania, bo dopiero co je zapamiętaliśmy.

Czwarte prawo łączy się koniecznością wprowadzania przerw w trakcie uczenia się. Chodzi m.in. o to, by przyswojona wiedza mogła się „uleżeć”. Robiąc sobie co jakiś czas przerwy, zapamiętamy więcej. Na przykład, dzieląc godzinę nauki na dwa etapy półgodzinne, z krótką przerwą zapamiętamy znacznie więcej, bo lepiej przyswoimy początki i końce obu półgodzinnych etapów.

Piąte prawo jest związane z koniecznością sortowania, a nawet porządkowania informacji, których się uczymy i logicznego ich kojarzenia ze sobą. Informacje można porządkować według kolejności – malejąco lub rosnąco; zgodnie z ruchem wskazówek zegara, alfabetycznie. Kategoryzowanie, ale i grupowanie, pomaga naszej pamięci wytworzyć dodatkowe związki między informacjami – co chętnie wykorzystują nauczyciele języków obcych, proponując tematyczne uczenie się słówek.

Źródło: charaktery.eu

ostatnia aktualizacja: 2010-05-04
Komentarze
Polityka Prywatności