5 praw pamięci
Korzystać z mnemotechnik można w każdej sytuacji wymagającej intelektualnego wysiłku. Na początku należy je trochę potrenować. Poniżej 5 praw, którymi rządzi się pamięć. Bez nich, trudno będzie operować mnemotechnikami.
Pierwszym i podstawowym prawem wspomagającym zapamiętywanie jest
zrozumienie materiału, którego mamy się nauczyć. Ważność tego procesu ma
bezpośredni związek ze sposobem łączenia informacji przez mózg. By
trwale zapisać nowe dane, należy je zrozumieć, by istniała możliwość
powiązania ich z tym, co już wiemy. W innym przypadku mózg będzie je
traktował jako abstrakcyjne pojęcia, które trudno wykorzystać w
praktyce.
Większość z nas w całym procesie edukacji wykorzystuje przede wszystkim
lewą półkulę mózgu. Jest ona odpowiedzialna m.in. za logiczne,
przyczynowo-skutkowe myślenie. Popularne uczenie się na pamięć jest
właśnie domeną tej półkuli.
Z kolei prawa półkula odpowiada za myślenie
bardziej abstrakcyjne, operuje przestrzenią, kolorem, daje emocje. W
czasie nauki powinniśmy angażować obie półkule mózgu, bo wówczas
optymalnie wykorzystujemy potencjał mózgu. Zintegrowana praca obu półkul
ułatwia uczenie się, bo zwiększają się możliwości przetwarzania
informacji. Dowód: pomyśl, jak łatwo zapamiętujesz piosenki... (to
dlatego, że zgodnie ze swą naturą lewa półkula przetwarza słowa, a prawa
muzykę).
Drugie prawo łączy się z częstotliwością. Łatwiej przyswoić sobie
informacje, z którymi często mamy kontakt, Stałe przypominanie tego,
czego się uczyliśmy, jest gwarantem zapamiętania. Nie bez znaczenia jest
odstęp pomiędzy kolejnymi powtórkami – należy powoli wydłużać czas
pomiędzy powtórzeniami.
Na przykład: pierwsza powtórka – po godzinie nauki, przez 5 minut; II
powtórka – po dobie, ten sam materiał przez 3 minuty; III powtórka – po
tygodniu, ten sam materiał przez 2 minuty.
Fenomen lepszego zapamiętywania jest związany z wykorzystaniem efektu
pierwszeństwa i świeżości. Najlepiej przyswajamy to, co podawane jest na
początku i na końcu szeregu informacji. To dlatego, że pierwszym
wiadomościom poświęcamy zwykle więcej czasu i uwagi poprzez
wielokrotność powrotów i powtórzeń. Z kolei informacje umieszczane na
samym końcu materiału są łatwe do przywołania, bo dopiero co je
zapamiętaliśmy.
Czwarte prawo łączy się koniecznością wprowadzania przerw w trakcie
uczenia się. Chodzi m.in. o to, by przyswojona wiedza mogła się
„uleżeć”. Robiąc sobie co jakiś czas przerwy, zapamiętamy więcej. Na
przykład, dzieląc godzinę nauki na dwa etapy półgodzinne, z krótką
przerwą zapamiętamy znacznie więcej, bo lepiej przyswoimy początki i
końce obu półgodzinnych etapów.
Piąte prawo jest związane z koniecznością sortowania, a nawet
porządkowania informacji, których się uczymy i logicznego ich kojarzenia
ze sobą. Informacje można porządkować według kolejności – malejąco lub
rosnąco; zgodnie z ruchem wskazówek zegara, alfabetycznie.
Kategoryzowanie, ale i grupowanie, pomaga naszej pamięci wytworzyć
dodatkowe związki między informacjami – co chętnie wykorzystują
nauczyciele języków obcych, proponując tematyczne uczenie się słówek.
Źródło: charaktery.eu
ostatnia aktualizacja: 2010-05-04