Wyobraźnia a efektywna nauka
Istnieje kilka zasad wykorzystywania wyobraźni w technikach pamięciowych, które mają swoje uzasadnienie w anatomii i fizjologii funkcjonowania mózgu.
Jedną z nich jest wykorzystanie poczucia humoru. Władimir Nabokow  napisał, że „[...] humor w naturalny sposób łączy się z dużą wyobraźnią; biada wyobraźni, której nie towarzyszy dowcip”.
  Łatwiej zapamiętujemy i utrwalamy skojarzenia, które wywołują silne 
emocje. Element humoru – wprawiając nas w pozytywny stan emocjonalny 
utrwala wyobrażenie i sprawia, że chętniej będziemy je odtwarzać. 
Drugą ważną zasadą jest wykorzystywanie wielu zmysłów. Łączenie 
elementów wzrokowych, słuchowych, zapachowych, smakowych i dotykowych w 
wyobrażeniach uruchamia jednocześnie kilka ośrodków mózgowych, 
odpowiedzialnych za percepcję wrażeń  z różnych sensorów dzięki czemu 
skojarzenie to może na trwałe zapisać się w naszej pamięci. 
Cechą, która nadaje trwałość i intensywność wyobrażeniom jest również 
wprowadzenie do wyobrażeń elementu ruchu. Ośrodek odpowiedzialny za 
wyobraźnię przestrzenną (wzrokową) znajduje się w płacie ciemieniowym 
mózgu, w bliskim sąsiedztwie ośrodka integrującego ruch i wzrok w jedno 
wrażenie. W tym samym rejonie znajdują się ośrodki odpowiedzialne za 
rozumienie języka symbolicznego, abstrakcyjnych pojęć i geometrii. 
Istnieją badania aktywności elektrycznej mózgu, które udowadniają, że w 
trakcie wykonywania operacji wyobrażeniowych wymagających rotacji w 
mózgu aktywowane są te same pola co w czasie powodowania rzeczywistego 
ruchu obiektów. Obrazowanie różnych zjawisk i 
procesów w wyobraźni częściowo zastępuje niezbyt powszechne w 
szkolnictwie uczenie przez eksperymenty i bezpośrednie doświadczenie, 
które jest najtrwalszą i najdoskonalszą metodą uczenia się.
Źródło: intelektualnie.pl
Foto: brief.blox.pl
ostatnia aktualizacja: 2010-12-03