Wyobraźnia a efektywna nauka
Istnieje kilka zasad wykorzystywania wyobraźni w technikach pamięciowych, które mają swoje uzasadnienie w anatomii i fizjologii funkcjonowania mózgu.
Jedną z nich jest wykorzystanie poczucia humoru. Władimir Nabokow napisał, że „[...] humor w naturalny sposób łączy się z dużą wyobraźnią; biada wyobraźni, której nie towarzyszy dowcip”.
Łatwiej zapamiętujemy i utrwalamy skojarzenia, które wywołują silne
emocje. Element humoru – wprawiając nas w pozytywny stan emocjonalny
utrwala wyobrażenie i sprawia, że chętniej będziemy je odtwarzać.
Drugą ważną zasadą jest wykorzystywanie wielu zmysłów. Łączenie
elementów wzrokowych, słuchowych, zapachowych, smakowych i dotykowych w
wyobrażeniach uruchamia jednocześnie kilka ośrodków mózgowych,
odpowiedzialnych za percepcję wrażeń z różnych sensorów dzięki czemu
skojarzenie to może na trwałe zapisać się w naszej pamięci.
Cechą, która nadaje trwałość i intensywność wyobrażeniom jest również
wprowadzenie do wyobrażeń elementu ruchu. Ośrodek odpowiedzialny za
wyobraźnię przestrzenną (wzrokową) znajduje się w płacie ciemieniowym
mózgu, w bliskim sąsiedztwie ośrodka integrującego ruch i wzrok w jedno
wrażenie. W tym samym rejonie znajdują się ośrodki odpowiedzialne za
rozumienie języka symbolicznego, abstrakcyjnych pojęć i geometrii.
Istnieją badania aktywności elektrycznej mózgu, które udowadniają, że w
trakcie wykonywania operacji wyobrażeniowych wymagających rotacji w
mózgu aktywowane są te same pola co w czasie powodowania rzeczywistego
ruchu obiektów. Obrazowanie różnych zjawisk i
procesów w wyobraźni częściowo zastępuje niezbyt powszechne w
szkolnictwie uczenie przez eksperymenty i bezpośrednie doświadczenie,
które jest najtrwalszą i najdoskonalszą metodą uczenia się.
Źródło: intelektualnie.pl
Foto: brief.blox.pl
ostatnia zmiana: 2010-12-03