Pamiętaj o ciepłym stroju na egzaminy

Na samą myśl o sesji robi ci się gorąco? Na egzaminie będzie zupełnie odwrotnie! Jak wynika z badań studentek psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej z Sopotu - człowiek podczas egzaminu czy rozmowy kwalifikacyjnej może odczuwać większy chłód niż w czasie spotkań ze znajomymi.

Studentki z sprawdziły, jaki wpływ na dokonywane oszacowania temperatury otoczenia ma to, czy skupiamy się na swoich cechach wspólnotowych, czy na cechach sprawnościowych.

"Wybierając się na egzamin warto pomyśleć o cieplejszym stroju, natomiast podczas spotkań towarzyskich, gdzie kultywowane są wartości wspólnotowe, można pozwolić sobie na bardziej odkrytą odzież, nie obawiając się przy tym, że zmarzniemy" - stwierdzają autorki badania.

W przeprowadzonym eksperymencie połowa badanych miała za zadanie przeczytać krótki tekst i wczuć się w rolę bohatera, którego dokonania były opisane z perspektywy jego cech sprawnościowych. Druga grupa respondentów otrzymywała tekst podkreślający jego cechy wspólnotowe. Następnie badani, pod pozorem wypełnienia ankiety dotyczącej remontu szkoły, odpowiadali na pytania dotyczące m.in. temperatury otoczenia.

Badanie wykazało występowanie istotnych różnic w odczuwaniu zarówno subiektywnej (mierzonej na skali szacunkowej), jak i obiektywnej temperatury otoczenia (mierzonej za pomocą stopni Celsjusza) w zależności od aktywizowanych cech. Okazało się, że grupa skupiona na cechach sprawnościowych odczuwała znacznie niższą temperaturę otoczenia.

Co więcej, rozpatrywanie cech wspólnotowych wywierało ocieplający wpływ nie tylko na jej postrzeganie, ale również na decyzje badanych.

Taki wniosek sformułowano na podstawie ostatniej części badania, w ramach której uczestnicy mieli za zadanie dobrać kolor opakowań różnych produktów codziennego użytku. Po aktywizacji cech wspólnotowych badani znacznie częściej decydowali się na cieplejszy kolor opakowań (75 proc.), w porównaniu do tych badanych, których zadaniem było skupiać się na cechach sprawnościowych (35 proc.).

W badaniu przeprowadzonym w kwietniu 2010 r. uczestniczyło 80 studentów. Projekt zrealizowały studentki IV roku psychologii w sopockim wydziale SWPS: Magdalena Jędrzejewska i Ilona Reczek pod kierunkiem dr. Michała Parzuchowskiego i dr Aleksandry Szymków-Sudziarskiej. Badanie otrzymało III Nagrodę w konkursie psychologicznym (kategoria "Referat") podczas Studenckiej Sesji Naukowej w SWPS.

Badania nad odczuwaniem ciepła a aktywacją umysłu badano już wcześniej. W 2008 r. na łamach magazynu "Science" ukazał się artykuł opisujący badania nad wpływem odczuwanej temperatury na ocenę osobowości innych ludzi. Okazało się, że chwilowe trzymanie w ręku zimnego kubka skutkowało niższymi ocenami na skalach związanych z wspólnotowością ocenianej osoby (odczuwanie zimna skutkowało wrażeniem, że oceniana osoba również jest zimna, Williams&Bargh, 2008).

Źródło: PAP

Foto: groszki.pl


ostatnia zmiana: 2011-01-12
Komentarze
Polityka Prywatności