Jak podaje agencja Reuters, specjalistom z Massachusetts Institute of Technology (MIT) udało się odkryć, jak na podstawie aktywności mózgu wykryć gotowość do nauki i przyjęcia nowych informacji.
Eksperymenty wykazały, że jeśli przed przyswojeniem nowych informacji kora mózgowa okolic hipokampa była z jakiegoś powodu aktywna, wiadomości były gorzej zapamiętywane.
Te wyniki wyjaśniają, kiedy i dlaczego pewne informacje zapamiętujemy lepiej od innych, wiążąc to zjawisko z aktywnością pewnych obszarów mózgu.
Do tej pory uważano, że proces zapamiętywania jest w znacznej mierze uzależniony od ładunku emocjonalnego, jaki niosą ze sobą poszczególne wspomnienia.
Praktyczne zastosowanie tego odkrycia w przyszłości pozwoliłoby np. ustalić, kiedy następuje najbardziej korzystny czas na naukę w przypadku uczniów i studentów oraz pomóc w kontrolowaniu pracowników, którzy w trakcie pracy muszą zachować czujność.
Podczas pierwszego przeprowadzonego eksperymentu badanym osobom pokazywano 250 kolorowych fotografii, które później uczestnicy mieli wskazać spośród 500 zdjęć. W trakcie oglądania pierwszego zestawu fotografii uczestnicy byli badani przy pomocy rezonansu magnetycznego, co pozwoliło ocenić aktywność ich mózgów. Okazało się, że ci, których kora była mało aktywna przed rozpoczęciem eksperymentu, lepiej zapamiętali obejrzane obrazy.
Drugie badanie polegało na stałym monitorowaniu aktywności mózgu przy pomocy rezonansu magnetycznego. Kiedy mózg badanej osoby był "gotowy do nauki", to znaczy wykazywał niską aktywność w regionie PHC, pokazywano uczestnikowi kolejne zdjęcia do zapamiętania. Osoby, które starały się zapamiętać fotografie w momencie, gdy ich mózg był na to przygotowany, zapamiętały je lepiej niż grupa kontrolna.
PHC otacza hipokamp, część mózgu odpowiedzialną za zapamiętywanie. PHC uważa się za obszar mózgu odpowiedzialny za wspomnienia wizualne. Badanie przeprowadzone na MIT jest pierwszą próbą odpowiedzi na pytanie, jak aktywność PHC wpływa na proces zapamiętywania. (PAP)