Na podstawie intensywnych przygotowań do egzaminów prawniczych badacze odkryli, że zmieniają się nam niektóre struktury mózgu, które wzmacniają powiązania między obszarami ważnymi dla poprawnego rozumowania. Pewnie inne egzaminy zmieniają nam mózg w inny sposób. Ciekawym badaniem byłoby porównanie mózgu studentów informatyki, historii i filologii japońskiej po sesji:)
Wyniki sugerują, że ludzie w czasie przygotowań do egzaminu LSAT (Law School Admission Test) w zakresie umiejętności rozumowania wzmacniają w mózgu obwody związane z myśleniem i rozumowaniem, a nawet mogą podwyższyć wartość swojego IQ.
Law School Admission Test jest testem dla kandydatów do szkół prawniczych. Test sprawdza rozumienie tekstu pisanego, analityczne myślenie, logiczność rozumowania oraz umiejętność poprawnego wypowiadania się na piśmie.
Trening do LSAT poprawia zdolność rozumowania dedukcyjnego uczniów poprzez wzmocnienie połączeń między lewą i prawą półkulą mózgu. Do dedukcji wykorzystywane są także inne obszary, które nie były do tej pory używane, a powstały w wyniku kompensacji zbyt małych możliwości obszarów podstawowych.
"Wiele osób nadal uważa, że albo jest się mądrym, albo nie, oraz że można nauczyć się do testu, ale nie zmieni to nic w mózgu - powiedzieli główny autor badania Silvia Bunge, profesor w Departamencie Psychologii Uniwersytetu Berkeley i Helen Wills z Neuroscience Institute - Nasze badanie zapewnia bardziej pozytywne przesłanie. Przy czym zmiana w mózgu nie daje gwarancji na dostanie się do szkoły, odzwierciedla jedynie historię zaangażowania poznawczego"
John Gabrieli, profesor neurobiologii poznawczej w Massachusetts Institute of Technology, który nie był zaangażowany w badanie, zauważył, że naukowcy w przeszłości wykazywali anatomiczne zmiany w mózgu po wykonywaniu prostszych zadań, takich jak żonglowanie lub gra na instrumencie muzycznym, ale nie udało się odkryć takiej zależności dla zadań tak złożonych i abstrakcyjnych, jak myślenia lub rozumowanie, które dotyczą wielu obszarów mózgu.
"Myślę, że jest to ekscytujące odkrycie - powiedział - To pokazuje, że mózg ma plastyczne ścieżki myślenia i rozumowania. Intensywna nauka, która kształci rozumowanie, zmienia szlaki mózgowe, co oznacza silniejsze wsparcie dla tego procesu."
W eksperymencie przebadano przy użyciu rezonansu magnetycznego z użyciem tensora dyfuzji (DTI) 24 studentów, którzy uczestniczyli w kursach przygotowawczych do egzaminu LSAT i byli mocno zmotywowani aby osiągnąć sukces. Zeskanowano ich mózgi przed trzymiesięcznym stugodzinnym kursem i po nim. W porównaniu skanów ze skanami 23 młodych dorosłych niebiorących udziału w kursie, u studentów przygotowujących się do egzaminu wykryto większą łączność płatów czołowych mózgu z płatami ciemieniowymi i między sobą.
"Wiele danych dotyczących rozumowania sugeruje, że lewa półkula jest dominująca - powiedział naukowiec - myśleliśmy, że ten rodzaj treningu rozumowania wymaga powtarzalnej współaktywności kory czołowej i ciemieniowej po obu stronach mózgu. Nasze wyniki potwierdzają tę ideę. Choć rozumowanie jest dominujące dla lewej półkuli, to w czasie szkolenia mózgi studentów uczą się kompensować braki lewej półkuli, przynosząc działania na prawą stronę mózgu."
Dzięki tensorowi dyfuzji (DTI) widać było ruch wody w istocie białej. Ukierunkowanie dyfuzji wody u studentów było zgodne z intensywniejszym tworzeniem się otoczki mielinowej na włóknach nerwowych w pobliżu granicy substancji białej i substancji szarej. Grupa ucząca się miała ponadto mniejszą dyfuzję wody, prawdopodobnie z powodu gęściej upakowanych komórek glejowych. Przyczyną tego jest zmiana mikrostruktury mózgu, która nastąpiła po zmianach aktywności poznawczych.