Porzuć schemat

Aby usprawnić naszą pamięć, należy uaktywnić swoją wyobraźnię, wychodząc poza utarte schematy standardowych zachowań i rutynowych czynności.

W trakcie nauki rzadko uaktywniamy konieczny w mnemotechnikach potencjał wyobraźni. Najczęściej decydujemy się na pewien schematyzm myślenia i działania, który generalnie nie jest rzeczą złą – o ile nie stał się już nawykiem. Bo wówczas samodzielność i elastyczność myślenia, a tym samym korzystanie z mnemotechnik, będzie równie trudne, co zdobywanie wiedzy i bez nich.

Prostym sposobem na twórcze uaktywnianie swoich możliwości jest wychodzenie poza utarte sposoby działania w sprawach tzw. codziennych. Zatem: umyj zęby inną niż zwykle ręką, wróć ze szkoły inną droga niż dotychczas itp. Ewentualnie zastąp ulubione zajęcia czymś nowym – zamiast oglądać film na DVD zagraj w boggle, idź do teatru, naucz się robić na drutach.


Umiejętność myślenia innowacyjnego możesz też wyrobić w sobie, próbując patrzeć na dany problem oczami innych. Warto zastanowić się więc, jak dane zagadnienie rozwiązałby Twój przyjaciel, albo wujek-informatyk, mama koleżanki czy znajomy student prawa. Dzięki temu wyjdziesz poza nawykowy sposób rozwiązywania problemu, dasz sobie zgodę na zaskakujące i rzadkie pomysły ich rozwiązania, o których wcześniej nawet nie pomyślałbyś.


Źródło: charaktery.eu


Foto: openphoto.net


ostatnia aktualizacja: 2010-05-05
Komentarze
Polityka Prywatności