Aby usprawnić naszą pamięć, należy uaktywnić swoją wyobraźnię, wychodząc poza utarte schematy standardowych zachowań i rutynowych czynności.
W trakcie nauki rzadko uaktywniamy konieczny w
mnemotechnikach potencjał wyobraźni. Najczęściej decydujemy się na pewien
schematyzm myślenia i działania, który generalnie nie jest rzeczą złą – o ile
nie stał się już nawykiem. Bo wówczas samodzielność i elastyczność myślenia, a
tym samym korzystanie z mnemotechnik, będzie równie trudne, co zdobywanie
wiedzy i bez nich.
Prostym sposobem na twórcze uaktywnianie swoich możliwości jest wychodzenie
poza utarte sposoby działania w sprawach tzw. codziennych. Zatem: umyj zęby
inną niż zwykle ręką, wróć ze szkoły inną droga niż dotychczas itp. Ewentualnie
zastąp ulubione zajęcia czymś nowym – zamiast oglądać film na DVD zagraj w
boggle, idź do teatru, naucz się robić na drutach.
Umiejętność myślenia innowacyjnego możesz też wyrobić w sobie, próbując patrzeć
na dany problem oczami innych. Warto zastanowić się więc, jak dane zagadnienie
rozwiązałby Twój przyjaciel, albo wujek-informatyk, mama koleżanki czy znajomy
student prawa. Dzięki temu wyjdziesz poza nawykowy sposób rozwiązywania
problemu, dasz sobie zgodę na zaskakujące i rzadkie pomysły ich rozwiązania, o
których wcześniej nawet nie pomyślałbyś.
Źródło: charaktery.eu
Foto: openphoto.net