Metody na szybkie czytanie
Nauka czytania wymaga czasu i trochę cierpliwości. Uwierz w siebie. Masz szansę wykorzystać swój rozum, który przy wykorzystywaniu tradycyjnych metod w 95% nie jest wykorzystany. Mózg rozumie wszystko i jest w stanie pochłonąć wszystko. Trzeba mu tylko trochę pomóc.
Przed właściwą nauką musisz pamiętać o kilku podstawowych radach:
- Czytając, zajmij wygodną, rozluźnioną pozycję, plecy powinny mieć
jakieś przytulne oparcie.
- Zadbaj o oświetlenie - ważne jest, aby Twoje oczy podczas czytania
szybko się nie męczyły.
- Bądź rozluźniony, ale jednocześnie skoncentrowany, nie myśl o
"zielonych migdałach".
- Zanim przejdziesz do czytania szczegółowego, zawsze staraj się wyłapać
myśl przewodnią, która przyświeca utworowi.
- Krocz w kierunku "od całości do szczegółu", a nie odwrotnie. Najpierw
zarejestruj w pamięci cały temat, potem przyswajaj kolejne wątki, czy
akapity tekstu. Staraj się już na początku zorientować, czego dotyczy
dany tekst.
- Naucz się omijać pewne partie materiału, które nie zawierają cennych
informacji, np. różnego rodzaju opisy przyrody.
- Jeśli czujesz się zmęczony, odpocznij - odłóż książkę, zrelaksuj się.
Powróć do czytania po przerwie
Jak czytać szybciej? Zakładamy, że masz już komfortowe warunki do nauki.
Teraz parę słów, jak należy pracować nad samym tekstem. Przyspieszone czytanie polega na obejmowaniu
wzrokiem coraz większych "kawałków" tekstu. Jednak w ślad za tym
procesem musi iść zrozumienie tekstu. Nie możesz przelatywać wzrokiem po
tekście, nie rozumiejąc go. Dlatego właśnie nauka czytania wymaga
trochę czasu - musisz dać sobie trochę czasu na "przestawienie się".
A
teraz kilka technicznych porad do pracy z tekstem:
- Skupiaj wzrok na środkowej części wiersza.
- Oducz się przenoszenia wzroku na początek następnego wiersza.
- Czytaj tekst po kilka wyrazów, nigdy po jednym słowie.
- Utrzymuj wzrok w centralnej części wersu i kontroluj jego przenoszenie
tylko pionowo w dół.
Najczęściej popełnianymi błędami spowalniającymi szybkie czytanie są:
"skoki oczu" - podczas czytania oczy nie przesuwają się po linii gładko,
tylko skaczą na początek, a następnie na koniec wiersza, bądź absorbują
niektóre słowa. Oducz się tego, to strata czasu. Czytaj tekst po kilka
wyrazów, nigdy po jednym słowie. Utrzymuj wzrok w centralnej części
wersu i kontroluj, żebyś przenosił wzrok tylko pionowo w dół. Wyeliminuj
ruchy poziome.
"regresja" - kolejnym opóźniaczem czytania jest regresja, polegająca na
powrocie do materiału, którego dobrze nie zrozumieliśmy. Aby tego
uniknąć czytaj z ołówkiem w ręku i wódź nim tuż pod linijką. Nie
pozwalaj sobie na powroty w tył. W ten sposób przyzwyczaisz oczy do
płynnego, rytmicznego ruchu wzdłuż linii.
"wokalizacja" - jest to wymawianie po cichu czytanych słów. Każdy ruch
ustami oznacza zwolnienie tempa czytania. Spróbuj to kontrolować, a na
pewno się opłaci. Wodzenie ołówkiem pod czytanym tekstem bardzo Ci to
ułatwi.
Jak czytać cegły?
Student ma raczej mały wpływ na wybór odpowiadających mu podręczników i
materiałów. Jest z góry skazany na narzuconą listę lektur. Wszyscy
wiemy, że podręczniki szkolne i akademickie z reguły nie należą do
lektur porywających.
Uświadom sobie Drogi Czytelniku, że ta ciężka książka przed Tobą, to nic
strasznego. Nawet 400-stronicowy podręcznik jest tylko w niewielkiej
części zapełniony informacjami potrzebnymi do zdania egzaminu. Twoim
zadaniem jest odszukanie tylko tych 100 stron.
Jak się do tego zabrać?
Najpierw przejrzyj i wertuj książkę od przodu do tyłu, miarowo
przewracając każdą jej stronę. W ten sposób zorientujesz się w całości
materiału, według zasady od całości do szczegółu.
Teraz już wiesz o czym jest dana książka, na jakie rozdziały się dzieli.
Złapałeś wiele słów, podtytułów, paragrafów.
Masz już pojęcie, gdzie
mniej więcej są partie materiału, które musisz przeczytać i potraktować
szczegółowo, a gdzie te, które możesz spokojnie ominąć. Czujesz już, że
jesteś z tą lekturą na ty, jesteś więc dobrze przygotowany do części
zasadniczej - do odsiewu.
Usiądź wygodnie i zacznij podkreślać te partie
materiału, które są najistotniejsze.
Po tym procesie pozostało Ci tylko 100 stron zadanej lektury. Teraz
proponujemy chwilową przerwę.
Można dalej?
Teraz pracuj tylko z materiałem podkreślonym. Wypisz tytuły
rozdziału na kartce. Następnie wypisz kluczowe zagadnienia i skrótowe
dane w telegraficznej, obrazowej formie do powyższych tematów. Tym
sposobem z 400 początkowych stron pozostało Ci może tylko 20.
Wiadomym
jest, że aby przyswoić sobie wiadomości, trzeba zaglądać do książki.
Jednak przy powtórkach materiału, posługujesz się tylko 20 stronicami
wiedzy, która jest Ci potrzebna do zdania egzaminu. Na tydzień przed
egzaminem, poświęć codziennie 10-20 minut na przyswajanie map.
Źródło: nauka.pl
Foto: openphoto.net
ostatnia aktualizacja: 2010-05-09
Komentarze
Ostatnie:
24.05.2010 12:55
Dodał(a): ~m4sel
tutaj jest po prostu napisane, jak nauczyć się szybko, żeby zaliczyć egzamin; co ambitniejsi wiadomo, że takowego sposobu nie użyją
10.05.2010 20:22
Dodał(a): ~nauczyciel akademicki
jeśli takie są instrukcje nauki dla studenta i takie "nauki" poleca się od szkoły średniej, to nie dziwię się, że poziom wiedzy kandydatów na studia i późniejszych studentów jest jaki jest. Z roku na rok jest gorzej. Strach myśleć o przyszłości naszej nauki, zgroza.