Przesłanie elektrycznego prądu o niskim napięciu przez tylną część mózgu z prawej do lewej zwiększa zdolność przyswajania matematyki - twierdzą lekarze neurolodzy z Oksfordu. Technika może znaleźć zastosowanie wobec dzieci i dorosłych borykających się z przyswojeniem sobie operacji na liczbach z powodu wrodzonych czynników lub stanu psychicznego.
Naukowcy z uniwersytetu w Oksfordzie oraz londyńskiego University College prowadzili badania wśród 15-tu wolontariuszy podzielonych na trzy grupy. Każda z nich przez 6 dni uczyła się nieznanych im symboli odpowiadających liczbom 0-9.
Każdemu z wolontariuszy co dzień aplikowano elektryczną stymulację mózgu z użyciem techniki TDCS polegającej na przesłaniu słabego prądu przez elektrody między płatami ciemieniowymi mózgu.
W przypadku pierwszej grupy, prąd o niskim napięciu przesyłano przez 20 minut z lewego do prawego płatu ciemieniowego, w przypadku drugiej odwrócono kierunek, a trzeciej grupie zaaplikowano prąd tylko przez 30 sekund. Dawka nie była dla mózgu niebezpieczna.
Na koniec każdego dnia studentom polecano wykonać podstawowe zadania numeryczne np. uszeregowanie liczb według ich wartości. By im to zadanie utrudnić cyfry sporządzono w różnych wielkościach. W innym teście wybierano na chybił trafił dwie cyfry i polecano wolontariuszom wybranie większej.
Po czterech dniach okazało się, że ci, których mózg otrzymał elektryczną stymulację z prawej do lewej strony, mieli lepsze wyniki od tych, których mózg pobudzano w odwrotnym kierunku. Wyniki trzeciej grupy sytuowały się pomiędzy.
"Przy elektrycznej stymulacji mózgu z prawej do lewej wspomagana jest funkcja prawego płatu ciemieniowego, która ma decydujące znaczenie dla przyswajania sobie pojęć numerycznych i matematycznych" - powiedział "Guardianowi" Cohen Kadosh.
Powtórzenie testów po upływie 6 miesięcy wykazało, że wolontariusze nie utracili uzyskanej wiedzy, ani nie skarżyli się na żadne efekty uboczne. Sugeruje to, iż stymulacja mózgu ma korzystne, długofalowe efekty na ich zdolność uczenia się.
Naukowcy mają obecnie w planie przeprowadzenie badań na młodszej wiekiem grupie, po to, by zorientować się, czy z czasem uda im się opracować program interwencyjny z myślą o tych, którym matematyka nie wchodzi do głowy.