Podczas nauki, a także podczas każdej innej aktywności intelektualnej warto pokusić się o skorzystanie z podstawowych zasad twórczego myślenia.
Zasada różnorodności - „jak najwięcej”
Im więcej pomysłów, tym większa szansa, że pojawi się wśród nich coś naprawdę interesującego. Pierwsze pomysły to najczęściej gotowce - pomysły, które zastosował już ktoś inny. Prawdziwie oryginalne rozwiązania pojawiają się później.Zasada odroczonego wartościowania - „najpierw wymyślaj, potem oceniaj”
Powstrzymanie się na jakiś czas od krytykowania pomysłów – cudzych i własnych - wtedy to pomysły naprawdę niestandardowe nie zostaną odrzucone przez ich autora w obawie przed śmiesznością ani nie zostaną zignorowane przez członków grupy, którym są przedstawiane, z powodu małych szans na wdrożenie „dziwnego” pomysłu w życie.
Zasada racjonalnej irracjonalności - „niemożliwe jest przydatne”
Wprzęgnięcie myślenia oderwanego od rzeczywistości w proces zmagania się z problemem ułatwia odnalezienie tropu prowadzącego do rozwiązania nawet w dziedzinach odległych od tej, z jakiej pochodzi problem czy zadanie.
Zasada kompetentnej niekompetencji – „laicy dużo wiedzą”
Brak kompetencji oznacza brak sztywności intelektualnej, nieprzyjmowanie jako oczywistych pewnych schematów. Warto zachęcać laików – dzieci – do wypowiadania się na obce im tematy. Świeże spojrzenie na problem to ogromna wartość, zwłaszcza jeśli w późniejszym okresie mamy okazję połączyć innowacyjność laików z rzetelną wiedzą ekspertów.
Zasada ludyczności - „baw się”
Pozytywny nastrój ułatwia dostęp do zasobów pamięciowych, zwiększa produktywność intelektualną. Zabawa pozwala pozbyć się emocjonalnych blokad, dynamizuje aktywność i dostarcza silnej motywacji do kontynuowania pracy.
Zasada aktualności - „tu i teraz”
Koniecznym jest skoncentrowanie się podczas treningu na „tu i teraz”, a tym samym wykorzystywanie dopiero co powstałych pomysłów i skojarzeń, a nie odwoływanie się do wcześniej nabytej wiedzy.
Źródło: wieszjak.pl