Zarówno prawa jak i lewa półkula mózgowa wyspecjalizowały się w pełnieniu określonych funkcji. Jeśli korzystamy z nich we właściwy sposób, wówczas proces nauki przebiega szybciej i przyjemniej.
Lateralizacja, czyli skłonność ustala się już w połowie życia płodowego, a jednoznaczna dominacja prawej lub lewej strony ciała dziecka, choć pojawiają się głosy naukowców mówiące, iż stronność powinna ustalić się do 2 roku życia.
Większość osób jest prawostronna,
zatem częściej korzysta z półkuli lewej w procesie uczenia się. Do nich
też w dużej mierze dostosowane są programy uczenia się oraz sposób
nauczania preferowany przez nauczycieli,
z których wielu również jest prawostronnych, zatem przetwarza i
przekazuje informacje w sposób odpowiadający lewej półkuli mózgowej.
Zdecydowaną mniejszość stanowią osoby zorientowane lewostronnie i częściej korzystające z prawej półkuli mózgowej. Są oni w dużo trudniejszej sytuacji, kiedy muszą w sposób charakterystyczny dla lewej półkuli nauczyć się czytania, pisania, ortografii, czy matematyki.
W podobnie trudnym położeniu są osoby, które charakteryzują się zmienną dominacją półkul. Problem znika, jeśli osoby o zmiennej dominacji półkul wykorzystują lewą półkulę do wykonywania czynności i rozwiązywania problemów o charakterze sekwencyjnym, a prawą półkulę do wykonywania czynności i zadań o charakterze symultanicznym.
Oto mózgowy podział obowiązków: