Pozytywne działanie aktywności fizycznej

Pismo "Journal of Applied Physiology" opublikowało analizę 100 badań, z której wynika, że aktywność fizyczna w każdym wieku korzystnie wpływa nie tylko na naszą sprawność fizyczną i stan zdrowia, ale też na funkcjonowanie mózgu i zdolności intelektualne.

Aby sprawdzić, czy ruch wywiera równie dobry wpływ na mózg i sprawność umysłową, co na ciało, naukowcy z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej w Vancouver w Kanadzie oraz z Uniwersytetu Stanu Illinois w Urbana (USA) przeanalizowali wyniki 111 najnowszych badań na ten temat. Prowadzono je głównie na ludziach, ale też na zwierzętach.

Ćwiczenia aerobowe, tj. takie, które zwiększają dotlenienie organizmu (jazda na rowerze, jogging, pływanie), wspomagają rozwój intelektualny dzieci. Dzieci aktywne fizycznie mają lepszą percepcję, lepiej się koncentrują, są bardziej kreatywne, uzyskują lepsze wyniki w szkole, mają też wyższe IQ niż ich leniwi rówieśnicy.

Znacznie mniej badań na ten temat wpływu ćwiczeń na mózg i sprawność umysłową jest prowadzonych wśród młodych dorosłych, ale są prace, potwierdzające, że i w tej grupie dają one dobre efekty. Dotyczy to zwłaszcza osób z genetyczną predyspozycją do obniżonych zdolności intelektualnych, z powodu niedoborów w mózgu neuroprzekaźnika dopaminy.

Ćwiczenia aerobowe, nawet jeśli rozpocznie się je w podeszłym wieku, korzystnie wpływają na strukturę i funkcjonowanie mózgu, sprawność intelektualną, zwłaszcza związaną z planowaniem i podzielnością uwagi.

Ćwiczenia wykonywane trzy razy w tygodniu przez pół roku prowadziły u starszych osób do zwiększenia objętości istoty szarej i białej w różnych obszarach mózgu związanych z zapamiętywaniem.

Także trening siłowy, z obciążeniem mięśni, może pozytywnie oddziaływać na funkcje i strukturę mózgu. Badania nad tym zagadnieniem prowadzono głównie wśród ludzi starszych. Wynika z nich, że tego typu poprawiają pamięć i zdolności werbalne w podeszłym wieku, pod warunkiem, że są dość intensywne. (PAP)


ostatnia zmiana: 2011-07-29
Komentarze
Polityka Prywatności