Pisz tak, żeby móc z tego korzystać

Notatki robimy wszędzie: na wykładach, podczas rozmaitych prelekcji, na kursach, w pracy, na zebraniach, czy też samodzielnie się czegoś ucząc, albo kiedy chcemy zapisać coś na przyszłość. Niestety, mało kto potrafi notować skutecznie, by w minimum treści zawrzeć najważniejsze wiadomości, a całość przedstawić w formie łatwej do zapamiętania i późniejszego „odszyfrowania”.

Zwykle notujemy całymi zdaniami lub ich równoważnikami, próbując zapisać praktycznie całość materiału, jaki chcemy zapamiętać. Zdanie po zdaniu, linijka po linijce. Tak robimy od początku nauki w szkole podstawowej – i niestety, nie zmieniamy tej techniki.

To najmniej efektywny z możliwych sposobów. W efekcie stosowania go na co dzień, nasze kalendarze czy zeszyty pełne są różnorakich tekstów, z których tak w zasadzie niewiele możemy się nauczyć czy wywnioskować. A przecież notatka to nie pełen wykład – musi dawać nam szansę na samodzielne wyciąganie wniosków i rozbudowę tematu.

Podstawowa zasada skutecznego notowania - korzystaj z obu półkul swojego mózgu – używaj obrazów.

Globus, mapy, schematy, nawet tabele – angażują w proces nauki także tą mniej logiczną część naszego mózgu. Przyswajamy wtedy wiedzę szybciej, łatwiej, a co najważniejsze: skuteczniej.

Kiedy więc notujesz, postaraj się jednocześnie:
  • używać obrazków i schematów,
  • pisać różnymi kolorami,
  • rozrysowywać najważniejsze informacje, np. w postaci drzewka,
  • rysować strzałki – odnośniki od jednego tematu do innego.
Ile razy zdarzyło ci się przepisywać całe akapity podręczników – i niewiele z nich po tym zapamiętałeś? Nie ma to najmniejszego sensu, bo skoro mamy książkę z tym akapitem, to po co ją przepisywać? Wynotuj najważniejsze informacje, a obok zostaw sobie kawałek miejsca na ewentualne ich uzupełnienie, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Funkcją notatki jest stworzenie planu tematu:
  • punktuj najważniejsze informacje,
  • wypisuj je w formie słów, pojęć czy fraz, ale nie całymi zdaniami,
  • używaj nawiasów do dodania krótkiego info na temat powiązań z innymi notatkami,
  • jeśli materiału jest więcej, numeruj kolejne notki i odnoś się do nich w kolejnych,
  • jeżeli chcesz zanotować coś mniej istotnego, lub nie jesteś pewien czy to się okaże istotne, zapisz to na marginesie lub na dole strony.
Najgorszym wrogiem dobrej notatki jest nieczytelne pismo. Kiedy próbując czytać notatki, zamiast skupić się na ich zawartości – musimy „deszyfrować” poszczególne słowa i odszukiwać informacje w długaśnym, zbitym tekście. Im zaś szybciej piszemy, tym częściej taki właśnie efekt uzyskujemy, zwłaszcza, jeżeli stosujemy metodę „zdanie po zdaniu”.

Dlatego:
  • pisz wyraźnie, możesz np. drukowanymi literami, albo większymi niż zwykle,
  • mniej notuj, skupiaj się na ważnych informacjach, będziesz mógł pisać wolniej, a więc i bardziej czytelnie,
  • rozplanuj stronę, formatuj tekst, rozkładaj go tak, aby poszczególne „bloki” informacji były wyraźnie oddzielone,
  • oddzielaj akapity z różnymi wiadomościami za pomocą schematów, rysunków, grafik, dotyczących któregoś z nich.
Staraj się przejrzeć swoją notatkę około 10 minut po jej wykonaniu. Masz jeszcze wtedy świeżo w głowie całość wykładu czy spotkania, możesz więc ewentualnie uzupełnić zapiski o dodatkowe informacje. Nie tylko jednak dlatego warto ją przeczytać – dzięki powtórzeniu sobie całości, lepiej utrwalisz podstawowe informacje, do których zamierzasz później wracać.

Źródło: lajfmajster.pl

ostatnia zmiana: 2011-08-11
Komentarze
Polityka Prywatności