Poziom inteligencji nie jest stały

Jak informuje czasopismo "Nature" - odkryto, że iloraz inteligencji u młodych osób może się zwiększać lub zmniejszać w dużo większym stopniu niż sądzono dotychczas.

Uczeni z Londynu, pod kierunkiem prof. Cathy Price wykazali to na przykładzie 19 chłopców i 14 dziewcząt. Poddano ich testom na iloraz inteligencji oraz skanowaniu mózgu. Pierwsza faza badań odbywała się, gdy mieli 12-16 lat, badania powtórzono po 2-3 latach.

Seria porównawcza wykazała, że wyniki uzyskiwane w testach na iloraz inteligencji badających zdolności werbalne, zmieniły się po kilku latach u 39 proc. uczniów. U 21 proc. nastolatków zmieniły się wyniki w testach na zdolności poznawcze. Natomiast co trzeci uczeń w drugiej próbie wypadł inaczej w obu testach.

W pierwszych testach uczniowie osiągali od 77 do 135 punktów. W powtórzonych testach uzyskiwali oni od 87 do 143 punktów. Przy czym jeden z uczniów między jednym a drugim badaniem stracił aż 20 punktów. Drugi z kolei poprawił swe wyniki aż o 23 punkty.

U uczniów, którzy uzyskali odmienne wyniki w testach na iloraz inteligencji, nastąpiły jednocześnie zmiany w dwóch ważnych rejonach ich mózgu. U tych, którzy uzyskali lepsze wyniki w testach badających zdolności werbalne, zwiększyła się lewa kora ruchowa, aktywizowana podczas mówienia. Z kolei poprawie zdolności niewerbalnych towarzyszyło powiększenie płata przedniego móżdżka.

Jako przykład podaje uczestniczącego w badaniach Sebastiana Fristona, która ma teraz 23 lata. W pierwszych testach na iloraz inteligencji wypadł przeciętnie, ale kilka lat później był w grupie osób, które uzyskiwały najwięcej punktów. W szkole musiał brać korepetycje z matematyki, a teraz zamierza zrobić doktorat z budowy komputerów. Zmiany w uzyskiwanych przez niego wynikach w testach nastąpiły wtedy, gdy zaczął poświęcać więcej czasu temu, co go najbardziej interesuje. (PAP)

ostatnia zmiana: 2011-10-21
Komentarze
Polityka Prywatności