
Na czym polega hierarchiczna metoda notowania? Układasz informacje w hierarchiczny i uporządkowany sposób. Nie ma potrzeby używania numeracji czy literowania. Najważniejsza informacja jest zapisana od lewej strony, po czym kolejne bardziej szczegółowe w następnych linijkach przesuwają się coraz bardziej w prawą stronę.

Na czym polega ta metoda? Organizujesz notatki w taki sposób, abyś najpierw zapisywał treść, fakty
i informacje, a potem wyciągał z nich słowa kluczowe.

W czasie roku akademickiego często brakuje czasu, by znaleźć upragnioną pozycję książkową w bibliotece lub po prostu cały nakład zostaje wypożyczony nim uda nam się zamówić - z pomocą przychodzą biblioteki cyfrowe.

Mapa Myśli to wyraz myślenia wielokierunkowego, naturalna funkcja umysłu. To również technika graficzna, która wyzwala potencjał intelektu. Z powodzeniem można ją stosować we wszystkich dziedzinach życia. Co warto wiedzieć na jej temat?

Myślenie twórcze opiera się na łamaniu stereotypów rozumowania, indywidualnym, kreatywnym podejściu do zagadnień i problemów, nawet jeśli mają już jakieś rozwiązanie. Trening twórczego myślenia ma pogłębić umiejętności wnikliwego postrzegania otaczającego nas świata, budować samoakceptację, odnaleźć i rozwijać indywidualne uzdolnienia.

Zdarzyło ci się, że spędziłeś wiele czasu na planowaniu, a spisanego w ogóle nie zrealizowałeś? Jak temu zapobiec?

Jak podaje agencja Reuters, specjalistom z Massachusetts Institute of Technology (MIT) udało się odkryć, jak na podstawie aktywności mózgu wykryć gotowość do nauki i przyjęcia nowych informacji.

Bardzo często przyswajając sobie nowy materiał, powtarzamy ten sam błąd. Próbujemy za jednym podejściem wykuć wszystko „na blachę” i zapamiętać raz na zawsze. A bez powtarzania - nie osiągniemy sukcesu w nauce.

Notatki robimy wszędzie: na wykładach, podczas rozmaitych prelekcji, na kursach, w pracy, na zebraniach, czy też samodzielnie się czegoś ucząc, albo kiedy chcemy zapisać coś na przyszłość. Niestety, mało kto potrafi notować skutecznie, by w minimum treści zawrzeć najważniejsze wiadomości, a całość przedstawić w formie łatwej do zapamiętania i późniejszego „odszyfrowania”.

Czasami można spędzić długie tygodnie na planowaniu, a następne miesiące dążąc do wyznaczonego celu – ale i tak nic z tego nie wychodzi. Zdarza się oczywiście, że dzieje się tak z powodu różnych przeciwności zewnętrznych, na które nie mamy wpływu. Często jednak przyczyna jest bardziej banalna.

Dzwoni budzik. Pora nieludzko wczesna. Przeczekujesz pierwszy dzwonek, wiedząc, że za chwilę włączy się automatyczna drzemka. Kolejny też przeczekujesz. Aż w końcu po jakimś czasie zrywasz się – i widzisz, że znów nie zdążysz, cokolwiek byś robił.

Wielokrotnie, zapewne, zdarzyło ci się znaleźć kartkę z tajemniczym numerem, którego nie wiedziałeś komu przypisać. A warto zastosować kilka prostych zasad.